زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

دراسات فی علم الاصول (شاهرودی)





«دراسات فی علم الاصول»، اثر سید علی هاشمی شاهرودی ، از علمای بزرگ حوزه علمیه نجف اشرف (۱۳۳۶- ۱۳۷۶ ق) است. این کتاب، تقریرات درس خارج اصول حضرت آیت الله خویی است. مؤلف، در این کتاب، یک دوره کامل علم اصول را با بیانی روان و رسا، به زبان عربی ، همراه با دقتی فراوان آورده است.
[۱] دراسات فی الاصول، ج۱، ص۶.



۱ - معرفی اجمالی کتاب



جلد اول این کتاب، حدود سال ۱۳۷۰ ق، نگاشته شده و جلد دوم آن در سال ۱۳۷۲ نوشته شده و نگارش جلد سوم و چهارم آن در سال ۱۳۷۵، به پایان رسیده است.
در دو قرن اخیر، یکی از شیوه‌های رایج در حوزه‌های علمیه برای طرح آراء و دیدگاه‌های اصولی، شیوه نگاشتن تقریرات درس‌های مهم خارج اصول است. شاگردان برجسته علما و اساتید بزرگ حوزه‌های علمیه با نوشتن تقریرات درس استاد خود، علاوه بر اثبات قدرت و توان علمی خود، امکان بهره بردن دیگران و یا آیندگان را از محضر درس استاد خود فراهم آورده‌اند.
[۲] دراسات فی الاصول، ج۱، ص۶.


۲ - ساختار کتاب مذکور



کتاب حاضر، دارای چهار جزء است بدین قرار:
جزء اول، شامل مقدمه‌ای در سه امر بیان موضوع علم اصول، تعریف علم اصول و وضع و واجد مقصد اول است که درباره اوامر است و در بر دارنده ۱۰ مقام است؛
جزء دوم، شامل تتمه بحث اوامر و مباحث نواهی، مفاهیم ، عام و خاص ، مطلق و مقید و مجمل و مبین می‌باشد؛
جزء سوم، شامل مقدمه، مباحث قطع، ظن و اصول عملیه است؛
جزء چهارم، در بر دارنده مباحث استصحاب ، قاعده فراغ و تجاوز، اصالة الصحة، تعادل و تراجیح و اجتهاد و تقلید می‌باشد.

۳ - گزارش محتوا



کتاب « دراسات فی علم الاصول »، یکی از بهترین و اولین تقریرات درس خارج اصول حضرت آیة الله خویی به شمار می‌آید. این کتاب، از زمان نگارش مورد توجه اساتید حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف قرار گرفته و یکی از منابع مهم برای دست یابی به دیدگاه‌های اصولی حضرت آیة الله خویی محسوب می‌شود.
مؤلف، در این کتاب با سبک و شیوه‌ای روان به طرح دیدگاه‌های اصولی حضرت آیة الله خویی پرداخته است. این کتاب، از دقت علمی و ژرف نگری به همراه سادگی در بیان و عبارت برخوردار است.
کتاب، با بیان موضوع علم اصول آغاز می‌شود و با بررسی این مطلب که برخی گفته‌اند: «عدم جواز عدول از یک مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر، در صورتی است که مقلد به فتوای مجتهد اول عمل کرده باشد و گر نه اشکالی ندارد»، پایان می‌یابد.

۴ - وضعیت کتاب



این کتاب، در سال ۱۳۷۶ ق، در نجف اشرف به چاپ رسیده است. حدود چهل سال فقط سه جلد اول آن به چاپ رسیده بود و جلد چهارم آن در دست رس نبود، تا آنکه در سال ۱۴۱۹ ق، توسط دائرة المعارف فقه اسلامی، با نظارت فرزند بزرگوار مؤلف، حضرت آیة الله سید محمود هاشمی شاهرودی ، چهار جلد آن به زیور طبع مزین گشت. در پایان هر جلد از این کتاب، فهرست محتویان آن جلد قید شده است.
[۳] دراسات فی الاصول، ج۱، ص۸.


۵ - پانویس


 
۱. دراسات فی الاصول، ج۱، ص۶.
۲. دراسات فی الاصول، ج۱، ص۶.
۳. دراسات فی الاصول، ج۱، ص۸.


۶ - منبع


نرم افزار جامع اصول فقه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب اصولی شیعه




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.